Kiertotalouden edelläkävijä luottaa vahvoihin IP-oikeuksiin

  • Asiakastarinat Uutiset
  • 9.12.2020

Aina kun keksimme jotakin uutta, otan Laine IP:hen yhteyttä ja mietimme porukalla, kannattaako keksintöä lähteä patentoimaan ja jos kannattaa, niin miten. Yhteistyömme on toiminut tosi hyvin.

Tuomas Hänninen, Lumir Oy

Asiakkaamme Lumir Oy kehitti rakennusten sisätiloihin akustisen pinnan, joka perustuu täysin biopohjaisiin materiaaleihin. Vahvat IP-oikeudet ovat tärkeässä roolissa yrityksen kasvustrategiassa.

Rakentamisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat kuuma keskustelunaihe. Vantaalainen Lumir Oy on kehittänyt alakattoihin ja seiniin akustisen pinnan, jonka hiilijalanjälki on negatiivinen.

Tuote on valmistettu hiiltä sitovista biopohjaisista materiaaleista, jotka saadaan suomalaisista metsistä.

Tuotekehitysjohtaja Tuomas Hänninen

Lumirin tuotekehitysjohtaja Tuomas Hänninen kertoo, että Lumirin akustiset pinnat syntyvät ruiskuttamalla biopohjaisia kuituja ja liimaa sisältävä seos esimerkiksi kipsilevylle tai yrityksen kehittämälle aluslevylle. Seoksen tarkempi resepti on liikesalaisuus.

Lumir on saanut vahvoja referenssejä kotimaassa. Esimerkiksi remontoidun eduskuntatalon tilojen akustisia ominaisuuksia on parannettu yrityksen pinnoitteella.

Tuotteita on käytetty myös muun muassa Metsätalossa Helsingissä ja Otaniemen metroasemalla Espoossa. Käyttökohteita ovat lisäksi useat päiväkodit ja koulut.

”Tähän saakka olemme toimineet vain Suomessa, mutta nyt tavoitteena on laajentua myös kansainvälisille markkinoille.”

Keksintöjä kiertotalouden hengessä

Lumirin keskeisiä kilpailijoita ovat maailmanlaajuisesti toimivat suuryritykset, jotka myyvät esimerkiksi mineraalivillasta tehtyjä akustiikkalevyjä. Hännisen mukaan suomalaisyrityksen kilpailuvaltteja ovat täysin biopohjaisista materiaaleista valmistetut tuotteet ja korkea laatu.

Ruiskutettavan pinnoitteen rinnalla yritys on kehittänyt muitakin ratkaisuja, jotka ovat parhaillaan patentoinnin alla. Kehitteillä on esimerkiksi teollisuusjätteitä hyödyntäviä ratkaisuja.

”Haemme kiertotalouden hengessä koko ajan uusia tuotteita ja innovaatioita, jotka rasittaisivat mahdollisimman vähän ympäristöä.”

Patentit yritykselle tärkeitä

Tutkimus ja tuotekehitys ovat Lumirissa tärkeässä roolissa. Hännisen mukaan oleellista on myös keksintöjen suojaaminen.

”Pyrimme patentoimaan kaikki keksinnöt mahdollisimman kattavasti, jos tästä on saavutettavissa kaupallista hyötyä. Lumir on patentoinut muun muassa ratkaisun avulla saatavia rakenteita ja käyttökohteita.”

IP-oikeuksiensa puolustamisessa Lumir on tehnyt pitkään yhteistyötä Laine IP:n kanssa.

”Aina kun keksimme jotakin uutta, otan Laine IP:hen yhteyttä ja mietimme porukalla, kannattaako keksintöä lähteä patentoimaan ja jos kannattaa, niin miten. Yhteistyömme on toiminut tosi hyvin.”

Laine IP:n patenttiasiamies Jouni Laaksonen korostaa patentointiprosessissa huolellisen taustatyön merkitystä. Ennakkouutuustutkimusten avulla selvitetään, onko kyseessä uusi keksintö ja onko sille mahdollista saada suojaa.

”Lumir toimii alalla, jossa on muitakin aktiivisia toimijoita. Siksi on tärkeää selvittää tilanne kunkin keksinnön kohdalla ja pohtia, kannattaako sitä lähteä patentoimaan”, Laaksonen huomauttaa.

Tuomas Hännisen mukaan Laine IP:n asiantuntemuksesta on paljon hyötyä myös patenttihakemusten kirjoittamisessa. Kasvuyrityksen arkisissa kiireissä niiden tekeminen omin voimin olisi todella iso ponnistus.

”Päivät voisivat venyä liian pitkiksi, jos kirjoittamisen ohella pitäisi hoitaa vielä patentteihin liittyvä kirjeenvaihto.”

Myös tavaramerkkeihin panostetaan paljon

Myös tavaramerkkien suunnitelmallinen rekisteröinti on osa Lumirin IP-strategiaa. Laine IP:n tavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Tom-Erik Hagelberg kertoo, että yhteistyö yrityksen kanssa on ollut antoisaa ja sujuvaa.

”Lumir on rakentanut itselleen selkeän brändistrategian ja tavaramerkkisalkun. Näkee selvästi, että yritys osaa arvostaa omia IP-oikeuksiaan. Jos oikeuksia ei itse arvosta, eivät niitä kilpailijatkaan kunnioita”, Hagelberg toteaa.

Yritys vaihtoi vuonna 2014 nimensä ja laittoi samalla uusiksi tuotemerkkinsä. Vaihdosta edelsi huolellinen ennakkotutkimus mahdollisista brändeistä. Kun pari hyvää vaihtoehtoa löytyi, ne suojattiin tärkeimmillä markkina-alueilla EU:n alueella.

”Vasta kun suojaus oli varmistunut, yritys vaihtoi nimensä ja tuotemerkit. Prosessi oli kuin suoraan tavaramerkkien rekisteröinnin oppikirjasta. Juuri näin fiksun yrityksen kuuluukin toimia”, Hagelberg kiittelee.

Teksti ja kuvat: Matti Remes

Jaa artikkeli